2 miliardy dolarów wydane na wirtualne działki w ciągu ostatniego roku

Powered by

Szacuje się, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy na zakup cyfrowej ziemi w metawersach wydano 1,93 miliarda dolarów. W wirtualne działki inwestują duże firmy, jak i prywatne osoby. Branżą najbardziej zainteresowaną wykorzystaniem szans związanych z metawersem zdaje się być moda.

Dane o inwestycjach w cyfrowe działki podali analitycy z DappRadar, zaznaczając również, że 22 miliony dolarów z całej tej kwoty wydano na około 3000 działek w metawersie Voxels. Jest to łatwe do wyliczenia, ponieważ Voxels jest zbudowany na systemie kryptowalut Ethereum, w którym, podobnie jak wszystkie waluty wirtualne, każda transakcja jest rejestrowana i publikowana na publicznym blockchainie.

Voxels to jeden z kilkudziesięciu wirtualnych światów, które określają się mianem metawersów. To mylące, ponieważ ludzie często mówią o „metaversie” tak, jakby istniał tylko jeden. Ale dopóki jedna platforma nie zacznie dominować lub te odmienne światy nie połączą się ze sobą, poszczególne firmy sprzedają na nich ziemię na własnych zasadach.

Jednym z najpopularniejszych światów metawersowych jest Decentraland. Uruchomione w 2020 roku działki sprzedają się tam za tysiące, czasem miliony dolarów. Kupcami działek, którzy posiadają na nich swoje sklepy i centra dla zwiedzających są takie firmy jak Samsung, UPS czy Sotheby’s. W Decentralandzie swoje wirtualne grunty ma także luksusowa marka odzieżowa Philipp Plein. Jego działka ma wielkość czterech boisk piłkarskich.

Adidas, Atari, Ubisoft, Binance, Warner Music i Gucci (a to tylko niektóre z międzynarodowych koncernów) zainwestowały z kolei w wirtualne działki w Sandbox, kolejnym z metawersów. Gucci zbudował również swoje miasteczko w świecie Roblox, który obok innych dużych platform do gier, takich jak Minecraft i Fortnite, jest postrzegany jako najbardziej mainstreamowy z raczkujących metawersów. Gucci Town odnotowało ponad 36 milionów odwiedzin w ciągu roku od powstania, podczas gdy Nike Land – ponad 25 milionów w ciągu 11 miesięcy. W Gucci Town gracze mogą kupować ubrania dla swoich awatarów za prawdziwe pieniądze. W Nike Land – za punkty zdobyte podczas grania w gry można zdobyć koszulki i buty dla awatarów.

Gucci Town w Roblox

Jednak w wirtualne działki nie inwestują tylko najwięksi gracze i koncerny. BBC podaje także przykład brytyjskiej artystki VR, rzeźbiarki i animatorki Angie Taylor, która na swojej ziemi w świecie Voxels zbudowała dwie galerie, w których cyfrowe działa sztuki są sprzedawane w kryptowalucie. Pierwszą działkę kupiła w 2020 roku i zapłaciła za nią 1500 funtów.

Te rekordowe inwestycje zbiegły się w czasie z załamaniem cen nieruchomości w metawersie. Jednocześnie próby firmy Meta stworzenia własnego metawersu nie odnoszą, delikatnie mówiąc, spektakularnych sukcesów, a sam gigant mediów społecznościowych ma swoje własne problemy. Jak zauważa BBC, perspektywa, w której metaverse jest równoległą rzeczywistością, w której pracujemy, żyjemy i się bawimy jest wciąż dość odległa. Stawia zatem pytanie, czy obrót wirtualnymi gruntami to czysty hazard?

Więcej z tej kategorii