Zawody kreatywne są najbardziej narażone na wypalenie, co potwierdzają najnowsze badania. Work-life balance, zdrowie psychiczne i poczucie stabilności są najważniejszymi i najczęściej zaniedbywanymi potrzebami twórców.
Podczas tegorocznego Cannes Lions Festival of Creativity, agencja TBWA Worldwide zaprezentowała badanie „Future of Creative Work ”, z którego wynika, że miejsca pracy nie zaspokajają już potrzeb pracowników kreatywnych, co prowadzi ich do frustracji i wypalenia zawodowego. W porównaniu z innymi zawodami, pracownicy kreatywni są znacznie mniej zadowoleni ze swojej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym (55% w porównaniu ze średnią wynoszącą 64%) i częściej czują się wypaleni.
„Kreatywność może pchnąć świat do przodu, ale aby agencje i firmy kreatywne mogły przewodzić temu postępowi, nasza kultura pracy musi ewoluować — szybko” — powiedział Ben Williams, dyrektor ds. doświadczenia kreatywnego TBWA, który współprowadził badanie z dyrektor ds. globalnej strategii agencji, Agathe Guerrier.
Guerrier z kolei dodała: „Jako branża mamy tendencję do wykorzystywania kreatywności jako wymówki, tak jakby praca w branży kreatywnej była wystarczającą nagrodą za rezygnację z tak kluczowych rzeczy jak roczne spotkania ewaluacyjne, jasne ścieżki kariery, funkcjonujące procesy i godziwa płaca. Wyniki badań powinny zadziałać jak dzwonek alarmowy. Pracownicy kreatywni pragną poszanowania ich czasu i przestrzeni psychicznej, zapewnienia stabilności finansowej i lepszych codziennych doświadczeń związanych z pracą kreatywną”.
Badanie „Future of Creative Work” przeprowadzone zostało na bardzo dużej liczbie osób i danych. Analizując dane z trzech różnych globalnych źródeł — w tym globalne badanie ilościowe, zasoby agencji Forrester i Harvard Business Review, a także 68 000 internetowych recenzji pracowników — badanie miało na celu odkrycie, jak bardzo zmieniła się kultura pracy twórczej od „workism-fueled” („napędzanej przez pracoholizm”) pierwszej dekady XXI wieku.
W porównaniu z pozostałymi zawodami, pracownicy kreatywni są znacznie bardziej narażeni na niezadowolenie z równowagi między życiem zawodowym a prywatnym i czują się wypaleni. Work-life balance, zdrowie psychiczne i poczucie stabilności okazują się być najważniejszymi i najczęściej zaniedbywanymi potrzebami twórców.
Pracujemy, aby żyć, a nie żyjemy, by pracować
Jesteśmy w nowej erze kultury pracy. Trzy kluczowe hasła, które odbiły się największym echem w przywoływanym badaniu nie tylko pracowników kreatywnych, ale i wszystkich innych, pokazały, że praca, po szalonych latach dwutysięcznych, wróciła na swoje miejsce. Są to:
- Work-life boundaries (granice praca-życie) – dla 80% respondentów ważnym jest, aby ich pracodawca pomagał im osiągnąć właściwą równowagę między życiem osobistym i zawodowym.
- Stability pursuit (dążenie do stabilizacji) – 79% respondentów uważa za ważne, aby ich pracodawca dbał o utrzymanie stabilności w życiu zawodowym, co umożliwi im śmiało planować indywidualne, osobiste kamienie milowe. Zaskakujące, że stabilność jest najważniejsza dla najmłodszych pracowników: stabilizacja jest bardzo ważna aż dla 69% pracowników w wieku 18-25 lat, w porównaniu do 51% osób w wieku 41-55 lat.
- Mind maintenance (równowaga psychiczna) – dla 77% respondentów ważne jest, aby pracodawca pomagał im dbać o ich zdrowie psychiczne, unikając niepotrzebnej presji i stresu oraz proaktywnie wspierał ich dobre samopoczucie emocjonalne w pracy.
Stabilność i work-life balance
Badanie TBWA identyfikuje nie tylko problemy w miejscu pracy, ale także potencjalne rozwiązania tych problemów.
Pracownicy kreatywni są dwa razy bardziej, w porównaniu do reszty, skłonni wskazać, że takie elementy jak system akceptacji i autoryzacji zadań, harmonogram pracy i zarządzanie zadaniami oraz codzienne dojazdy pogarszają ich doświadczenie zawodowe. Wniosek? Kreatywność nie rozwija się bez regularności i planu.
Jeszcze nie tak dawno zakładano, że pracownicy chcą łączyć pracę i życie, ale wiemy już, że tak naprawdę oczekują zachowania work-life balance. Warto się więc zastanowić, jak możemy lepiej wyznaczać i chronić granice pomiędzy pracą a życiem lub przynajmniej rozpoznawać, kiedy je przekraczamy, zwłaszcza gdy przez pracę zdalną fizyczne granice życia i pracy są zatarte bardziej niż kiedykolwiek.
Stabilność ma dla pracowników większe znaczenie niż światopogląd. Pracodawcy powinni przenieść punkt ciężkości z misyjnego podejścia do pracy na kwestie pragmatyczne, takie jak np. plany rozwoju kariery i wynagrodzenia. Raport jasno wskazuje, że oczekiwania pracowników są przede wszystkim pragmatyczne. Zgodność firmy ze światopoglądem pracowników, wyższe wartości i misyjność, czyli coś, co przez wiele lat sądzono, że jest kluczowe przy wyborze pracy, jest z tej perspektywy dużo mniej istotne. To zresztą także część work-life balance.