Przygotowanie do życia z AI, czyli o nowoczesnej edukacji

9.05.24
Powered by

Aż 65% dzieci, które we wrześniu 2023 roku rozpoczęły edukację szkolną, będzie pracować w zawodach, które jeszcze nie istnieją. Jak przygotować je do życia w cyfrowym świecie, który sami sobie z trudem wyobrażamy?

Dziś już doskonale wiadomo, że pruski model systemu edukacji, stworzony w XIX wieku dla kształcenia posłusznych pracowników fabryk oraz żołnierzy, jest boleśnie nieadekwatny do realiów XXI wieku. Jednak decyzja, w którym kierunku powinny iść jego zmiany, okazuje się niezwykle trudna. Rodzice od dekad zachodzą w głowę, czy powierzyć edukację dzieci placówkom publicznym, czy szukać alternatywnych jej form. A strajki nauczycieli są wpisane w nasz narodowy krajobraz od czasów pierestrojki. Warto więc przyjrzeć się kilku ciekawym rozwiązaniom ze świata, które dają przykład harmonijnego łączenia potrzeb i potencjału współczesnego ucznia z wymaganiami i horyzontami współczesnego świata. 

Skandynawski vs azjatycki model edukacji

Finlandia, słynąca z jednego z najlepszych systemów edukacyjnych na świecie, zrobiła z niego swój towar eksportowy. Klucz do sukcesu stanowi tu dbałość o dobrostan uczniów i nauczycieli, którzy cieszą się tu szacunkiem publicznym i godziwym wynagrodzeniem. Ten region Europy stawia też na zabawę i naukę przez doświadczenie (także w kontakcie z naturą), co nie tylko wprowadza więcej ruchu do codziennej szkolnej rutyny, ale również buduje lepszą odporność i kondycję psychofizyczną dzieci, a także ich świadomość środowiskową oraz umiejętność pracy w grupie. Dodając do tego kameralne klasy, swobodę doboru metod dydaktycznych czy brak standaryzowanych tekstów, otrzymujemy przepis na system, w którym nauczyciele lubią swoją pracę, a dzieci lubią chodzić do szkoły.

Po drugiej stronie globu mamy Japonię i Singapur – kraje stawiające na technologię, nauki ścisłe, dyscyplinę i szacunek, dzięki czemu ich uczniowie otrzymują wysokie wyniki w międzynarodowych ocenach edukacyjnych, takich jak PISA (Programme for International Student Assessment). Tajemnicą sukcesu jest włączenie rodziców w proces edukacji, umiejętność praktycznego zastosowania wiedzy, praca w grupie oraz rozwijanie sprawczości (np. w Japonii nie ma woźnych, dzieci same dbają o szkołę). Swoje znaczenia mają też państwowe inwestycje w infrastrukturę szkolną, zarówno w zakresie wyposażenia placówek, jak i rozwoju oraz satysfakcji nauczycieli.

Propedeutyka edukacji cyfrowej

Na Starym Kontynencie przyjęło się zakładać, że nadmierna ekspozycja na ekrany skutkuje uzależnieniem, zaburzeniem koordynacji ruchowej, izolacją społeczną i zaburzeniami sensorycznymi. American Academy of Pediatrics (AAP) zaleca, aby dzieciaki w wieku wczesnoszkolnym spędzały maksymalnie dwie godzinny dziennie przed ekranami, uwzględniając w tym SM, surfowanie po sieci czy granie. To ograniczenie nie obejmuje zajęć edukacyjnych, wykorzystujących technologię. 

Chcąc przygotować swoje dzieci do życie w świecie, o którym sami mamy co najwyżej mgliste wyobrażenie, często decydujemy się posłać je już w bardzo młodym wieku na zajęcia dodatkowe z programowania czy robotyki. To dobry pomysł, ale należy mieć na uwadze, że podstawą zdrowego rozwoju w tym okresie są: kontakt z naturą, zabawa w grupie i uczenie się przez doświadczenie. Pamiętajmy też, że większość z tych dzieciaków spędzi dorosłe życie przed ekranami i to prawidłowo rozwinięty system nerwowy pozwoli im dobrze wykonywać pracę w takim środowisku. 

Szóstka dla zdrowia dzieci w sieci 

  1. Ustalcie wspólnie, jak długo dziecko może podejmować konkretne aktywności związane z wykorzystaniem technologii. Stoper, choćby ten kuchenny, pomoże wam precyzyjnie odmierzać wyznaczone interwały czasowe.
  2. Porozmawiaj z dzieckiem o ochronie prywatności – ważne, aby mały człowiek umiał wyłapywać niebezpieczne sytuacje i wiedział, że zawsze ma się do kogo z nimi zgłosić. Wyczulcie też maluchy na mowę nienawiści i hejt – on nie ma ram wiekowych.
  3. Zainstaluj filtry i aplikacje chroniące dzieci przed treściami nieadekwatnymi do ich wieku.
  4. Spędzaj czas z dzieckiem podczas jego aktywności online, aby lepiej zrozumieć jego zainteresowania i wprowadzić edukacyjny kontekst do rozrywki.
  5. Monitoruj używanie przez dziecko urządzeń i aplikacji i jednocześnie zachęcaj do podejmowania różnorodnych aktywności poza technologią.
  6. Dzieci naśladują dorosłych, ważne jest więc, aby dawać im osobisty dobry przykład umiarkowanego i świadomego korzystania z technologii.

Przygotowanie do życia z AI

Chcemy, aby dzieci jak najszybciej oswajały nowe narzędzia cyfrowe, czasami miewamy nawet takie fantazje, że powinny niejako same z siebie umieć pisać prompty dla chatbotów. Tymczasem bardzo często nawet młodzi dorośli nie wiedzą, jak zacząć pracę z AI i przerasta je kolejne okno do komunikacji tekstowej, w którym trzeba precyzyjnie określić, czego się oczekuje od określonego algorytmu. Zaczynając przygodę z oswajaniem wirtualnej i interaktywnej rzeczywistości, warto podejść do tego jak do odkrywania nowych lądów w ulubionej grze, gdzie w finale czeka na nas nagroda, ale po drodze czyha wiele niebezpieczeństw, takich jak fake newsy czy inny deep fake. 

Krótka ścieżka ku wiedzy:

  1. Wyjaśnij, czym jest sztuczna inteligencja, jakie są jej główne zastosowania i jaki może mieć wpływ na codzienne życie. Użyj prostych i zrozumiałych dla dziecka przykładów, takich jak rekomendacje filmów na platformach streamingowych czy asystenci głosowi typu Siri czy Google Assistant.
  2. Przypomnij dziecku zasady bezpieczeństwa online. Podkreśl wagę ochrony danych osobowych i poufności wrażliwych informacji. Naucz dzieci rozpoznawać bezpieczne i godne zaufania strony oraz usługi.
  3. Uczul dzieci, aby podchodziły krytycznie do informacji otrzymywanych od AI. Zachęcaj do weryfikowania informacji z wiarygodnych źródeł.
  4. Zaproponuj dzieciom praktyczne ćwiczenia z użyciem AI, takie jak tworzenie prostych projektów z użyciem chatbotów GPT lub innych edukacyjnych narzędzi AI. Wiele platform oferuje kursy i zabawy edukacyjne odpowiednie dla różnych kategorii wiekowych.
  5. Rozmawiaj o etycznych aspektach (uczciwość, poufność, odpowiedzialność) i społecznych konsekwencjach (zmiany na rynku pracy) korzystania z AI. 
  6. Ustalcie wspólnie rozsądne granice czasowe korzystania z narzędzi cyfrowych.
  7. Inspiruj – pokaż, jak AI pomaga ci w codziennych aktywnościach. 

Jako istoty, które wyewoluowały na sawannie, poza nieustającym głodem wiedzy mamy też atawistyczną potrzebę bezpośredniego kontaktu z naturą. Odgrywa on kluczową rolę w edukacji wczesnoszkolnej, wpływając pozytywnie na rozwój fizyczny, emocjonalny, społeczny oraz poznawczy dzieci. Pamiętajmy: umiejętności technologiczne są ważne, ale kontakt z naturą jest kluczowy. Zatem zanim zaczniemy planować rozwój kompetencji technologicznych dzieci, zadbajmy o odpowiednią dawkę zajęć ruchowych (najlepiej na świeżym powietrzu) i kreatywnych, które przygotują młody organizm na dalsze wyzwania. Wypoczęty, harmonijnie rozwinięty i przygotowany młody człowiek będzie potrafił zdrowo i odpowiedzialnie korzystać z potencjału technologii. A mądrze przyswajana technologia pozwoli nam wszystkim lepiej żyć zarówno dziś, jak i przyszłości. 

Menu wiedzy:

Więcej z tej kategorii