Very Peri kolorem cyfrowych twórców

Powered by

Po raz pierwszy w historii programu „Color of The Year” Pantone’a kolorystyczny trend roku tak mocno odnosi się do przemian społecznych. Very Peri, będący ciekawą mieszanką chłodnych z natury błękitów z cieplejszym fioletowo-czerwonym podtonem, został dedykowany cyfrowym twórcom. Ma zachęcać do odważnej kreatywności i twórczej ekspresji w erze globalnych transformacji.

„Kolor Roku” Pantone’a to projekt, w ramach którego marka słynnej Palety Pantone już od ponad 20 lat określa główny trend kolorystyczny na dany rok. Specjalnie w tym celu powołany został Pantone Color Institute, tropiący najważniejsze globalne trendy w designie, modzie, kinie, turystyce, kulinariach, Internecie, ale także w tzw. życiu ulicy czyli tym, czym w danym momencie interesują się i otaczają zwykli ludzie. 

W ten sposób działają zresztą nie tylko coolhunterzy Pantone’a, ale wszyscy inni łowcy trendów. Na podstawie ich badań i analiz powstają trendbooki, z których korzystają następnie projektanci mody, wnętrz, przedmiotów codziennego użytku, graficy czy marketerzy. Aktualnym trendem kolorystycznym roku został intrygujący odcień fioletu, oznaczony sygnaturą PANTONE 17-3938, ale szerzej znany pod dźwięczną nazwą Very Peri.

Dlaczego Very Peri?

Instytut Pantone zawsze lubił puszczać wodze fantazji przy wymyślaniu nazw swoich Kolorów Roku. W ubiegłym mieliśmy ostateczną szarość (Ultimate Gray) w połączeniu ze świetlistą żółcią (Illuminating). W 2016 różowy kwarc (Rose Quartz) komponował się z błękitnym ukojeniem (Serenity). Było też słodkie sycylijskie wino (Marsala 2015), promienna orchidea (Radiant Orchid 2014) czy ultrafiolet (Ultra Violet 2018). Ale chyba jeszcze nigdy nazwa Koloru Roku nie była tak enigmatyczna jak Very Peri.

Skąd się wzięła? Choć Pantone nie podaje jej oficjalnej etymologii, to najprawdopodobniej pochodzi od barwinka (ang. periwinkle) – ogrodowej rośliny ozdobnej o drobnych fioletowo-błękitnych kwiatkach. Być może symptomatyczny jest nie tylko kolor kwiatów, ale również fakt, że roślina ta nie ma dużych wymagań co do uprawy i szybko się rozrasta. Podobnie jak zjawiska społeczno-kulturalne, które symbolizuje Very Peri.

Trafiony w punkt Very Peri

Jeszcze 2-3 lata temu mówiło się, że globalny trend potrzebuje co najmniej roku, żeby na dobre zadomowić się w świadomości społecznej. Oznaczało to, że na przykład aktualnie ogłoszony Kolor Roku Pantone’a zagości w naszej garderobie za jeden lub dwa sezony. 

Jak się okazało, pandemia zmieniła wszystko, również dynamikę rozprzestrzeniania się trendów. Digitalizacja życia, przyspieszona przez pandemię o kilka lat (szacuje się, że w Polce o około 6) sprawiła, iż znikają kolejne granice. Tuż po ogłoszeniu Very Peri Kolorem Roku 2022, możemy od razu kupić ubrania, buty, lakiery do paznokci, farby do ścian i rozmaite akcesoria w tym kolorze. 

Kolorze, który jak twierdzi Laurie Pressman, wiceprezes Pantone Color Institute, odzwierciedla to, co dzieje się w naszej globalnej kulturze, zachodzące w niej innowacje i transformacje. I tu Pantone trafia w punkt, jak chyba jeszcze nigdy.

Zmęczeni pandemią, znudzeni brakiem motywacji i inspiracji pochodzących z zewnątrz, jesteśmy zmuszeni szukać ich w sobie. A trzeba przyznać, że jest coś takiego w Very Peri, co intryguje i stymuluje do działania, jakaś nadzieja i obietnica ciekawszych, choć niekoniecznie łatwiejszych czasów.

Co kryje się za Very Peri?

Jak zauważają coolhunterzy Pantone’a, żyjemy w czasach głębokich przemian. Po długotrwałym okresie izolacji nasze pojęcia i standardy zmieniają się, a nasze życie realne i wirtualne łączą się w zupełnie nowy sposób. Kolor Very Peri ma być symbolem ducha naszych czasów oraz transformacji, przez którą przechodzimy, szczególnie w sferze kulturalno-artystycznej. 

Ilustruje fuzję współczesnego życia i sposób, w jaki trendy kolorystyczne przenikają się w realnym i cyfrowym świecie. Twórcy odcienia PANTONE 17-3938 twierdzą, że pomaga nam on przekraczać granice rzeczywistości. Otwiera drzwi do dynamicznego wirtualnego świata, w którym możemy odkrywać i tworzyć nowe formy wyrazu, na przykład nowe warianty kolorów.

Dedykując Very Peri przede wszystkim twórczości cyfrowej, Pantone słusznie dostrzegł i podkreślił rosnący wpływ społeczności artystycznej w cyfrowej przestrzeni. I to jest chyba najistotniejszy przekaz, jaki możemy wyczytać „pomiędzy kolorami”.

Bądźmy Very Peri!

Kolor to wciąż jedna z kluczowych form komunikacji. Za jego pośrednictwem możemy lepiej wyrażać siebie, ale też wpływać na idee i emocje innych. Kolor to także bardzo sugestywna forma identyfikacji. Nie tylko wizerunkowej, ale też ideowej. Wiele ruchów społecznych, wydarzeń, społeczności posługuje się kolorem w taki właśnie sposób. Pomarańczowa rewolucja, żółte kamizelki, różowa wstążka, zielona energia – przykłady można mnożyć.

Wydaje się, że Very Peri mógłby stać się, jak to postulują specjaliści z Instytutu Pantone’a, symbolem nowych możliwości, które się przed nami otwierają. Dać nam natchnienie do bycia bardziej pro niż anty. Pomagać szukać kreatywnych rozwiązań, zamiast zamykać się w czterech ścianach zniechęcenia. Inspirować do odkrywania w sobie nowych talentów i realizowania marzeń, na które być może wcześniej nie mieliśmy odwagi czy możliwości.

I tego właśnie życzę nam wszystkim na ten rozpoczęty właśnie Nowy Rok. Bądźmy bardziej Very Peri!

Więcej z tej kategorii