Kim są cyfrowi twórcy? Zapytaliśmy wyróżnionych w konkursie XPS Revolt by Brodka

Powered by

Graficy 2d i 3d, fotograficy, motion designerzy, reżyserzy, montażyści, kompozytorzy, programiści, twórcy muzyki eksperymentalnej. Bibliotekarz, ilustratorka, eventowiec i skrzypaczka. Absolwenci szkół filmowych, uczelni artystycznych czy podyplomowych kursów grafiki, studenci, doktorzy, amatorzy i profesjonaliści. Kim są współcześni twórcy cyfrowi? Jakie pasje i zawody łączą?

Siłą konkursu XPS Revolt by Brodka była jego pełna otwartość. I kiedy piszemy “otwartość” absolutnie nie przesadzamy – swoje prace mogli nadsyłać zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy. Studenci i wykładowcy. Zawodowcy i pasjonaci. Przekrój zgłoszeń był tak zaskakujący, że postanowiliśmy zapytać, kim są wyróżnieni twórcy? Czy tworzenie w digitalu to dla nich pasja, czy zawód? Czy wiedzę i doświadczenie w nowych technologiach zdobywali sami, czy na studiach? Być może ich ścieżki okażą się dla Was inspirujące.

Jestem projektantką graficzną i ilustratorką z zamiłowaniem do kolażu. Absolwentką ASP we Wrocławiu na kierunku projektowanie graficzne. Aktualnie jestem związana z jedną z Wrocławskich firm z branży IT, po godzinach działam w https://dobrywidok.com/ zmieniając widoki Wrocławian i Wrocławianek. Amanda Sala

Amanda Sala “MIND”

Można powiedzieć, że jestem profesjonalnym twórcą treści digital. Na co dzień zajmuję się przygotowaniem warstwy wizualnej eventów. Zaczynając od projektu scen, poprzez druki, na animacjach i wideo kończąc (niestety nie w branży muzycznej).Jacek Jefimiuk

Jacek Jefimiuk “Bust of Menelaus”

Z zawodu jestem bibliotekarzem, amatorsko zajmuję się tworzeniem muzyki, tekstów i ruchomych obrazków. Działam solowo pod pseudonimem Uchylak oraz w duecie z wokalistą sludge’owego bandu O.D.R.A. jako Monument Zero (właśnie wydaliśmy własnym sumptem płytę na CD). Łukasz Bejnar

Łukasz Bejner “Fabryczne ptaki”

Od bardzo wielu lat pasjonuję się sztuką, najbardziej interesuję się grafiką 3d, oprócz tego maluję obrazy, rysuję, a także tworzę muzykę eksperymentalną. Sztuka jest moim sposobem na życie, jednak uważam, że bardziej pasujące do mnie będzie określenie utalentowany amator. Jestem samoukiem, a grafiką interesuję się niemalże od mojego pierwszego zetknięcia z komputerem w roku 2000. Swoje pierwsze rysunki oraz grafikę przedstawiające postaci z bajek Disneya tworzyłem w paincie, używając myszki. Niesamowita ewolucja w rozwoju technologii, której byłem świadkiem, pozwala mi dzisiaj na wykonywanie skomplikowanych modeli, animacji i różnego rodzaju tekstur. W swojej twórczości odwołuję się do założeń leżących u podstaw sztuki nowoczesnej, a swoją wiedzę czerpię z internetu oraz tutoriali. – Kamil Wieczorek

Kamil Wieczorek “ico-sphere”

Jestem profesjonalnym twórcą. Nagrodzonym przez najlepszą szkołę VFX w Hollywood, współtwórcą „Love Death and Robots” – seria zdobyła już 11 nagród Emmy. W zeszłym roku skonceptowałem piekło do teledysku Montero – LilnasX (zdobywca głównej nagrody MTV 2021). Jestem freelancerem zajmującym się głównie concept artem i prewizualizacją na potrzeby gier komputerowych, filmów i teledysków. Więcej na: www.rubinkowski.comMarcin Rubinkowski

Marcin Rubinkowski “Light Prison”

Powiedziałabym o sobie, że jestem zdecydowanie amatorką, zaczynam dopiero swoją ścieżkę dzielenia się moją twórczością, która przez dłuższy czas „leżała” ukryta przed innymi. Przez długi czas bałam się, że moja sztuka jest zbyt „dziwna” i będzie po prostu źle odebrana, ale w dobie ogromnego rozwoju NFT w USA, czuję, że niedługo i u nas ta „dziwna” twórczość będzie bardziej doceniana. W końcu zebrałam się na odwagę i w tym roku planuję publikować więcej prac i działać w tym obszarze.Aleksandra Żółkowska

Aleksandra Żółkowska “Free Hand in Black Pitch”

Profesjonalny twórca – skończyłem studia na kierunku Film Animowany na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Pracuję w „branży kreatywnej”, aczkolwiek ostatnio coraz bardziej odczuwam żal, że biorąc udział w projektach komercyjnych swoją energię twórczą wykorzystuję w kreacjach promujących różnego rodzaju produkty czy usługi i zostaje jej bardzo mało dla siebie i świata. Pracuję nad paroma projektami autorskimi, ale ostatnio mało czasu temu poświęcam.. Zazdroszczę tego twórcom amatorskim, którzy po pracy siadają przed instrumentem lub programem komputerowym i tworzą, aby odpocząć.. Dlatego też udział w konkursie jest fajną mobilizacją, żeby zrobić coś więcej / rzucić na swoją twórczość trochę inne światło. Szymon Kabała

Szymon Kabała “NothingToSay”

Jestem studentką czwartego roku grafiki. Wcześniej uczęszczałam do szkoły plastycznej o profilu projektowania graficznego. Mam za sobą wiele artystycznych doświadczeń. To jednak nie wystarcza mi, by czuć się pewnie w świecie tworzenia. Wiem, że jeszcze wielu rzeczy muszę się nauczyć. Nie uważam się ani za amatora, ani profesjonalistę. Lubię eksperymentować podczas tworzenia i to sprawia, że wciąż uczę się i doświadczam czegoś nowego. Moją ulubioną formą wypowiedzi jest łączenie mediów. Uwielbiam tworzyć manualnie. Przetwarzanie technik warsztatowych w programach graficznych stwarza bardzo szerokie pole do działania. Głównie skupiam się na tematach egzystencjalnych i metafizycznych. W tym momencie spełniam się artystycznie na różnych płaszczyznach. Działam w kolektywie artystycznym i tworzę na własną rękę.Zuzanna Chęcińska

Zuzanna Chęcińska “Warstwa po warstwie”

Animacją i motion designem zajmuję się już od wielu lat, aczkolwiek przy każdym nowym projekcie staram się wypływać na nieznane tereny i eksplorować nowe techniki, co pozwala mi czuć się zawsze jak student. Obecnie pracuję jako UI motion designer przy grze Cyberpunk 2077.Mariusz Ślemp

Mariusz Ślemp “repeat_overload”

Jestem artystą interdyscyplinarnym, reżyserem i operatorem. Zajmuję się video, filmem interaktywnym, narracją audiowizualną, teorią filmu, graficznymi strukturami narracyjnymi, działaniami immersyjnymi oraz projektami z nurtu art and science. Zakres moich poszukiwań jest szeroki, a strategia artystyczna opiera się na badaniu i poszerzaniu granic medium, którym aktualnie się zajmuję. Po roku 2017 moje zainteresowania oscylują w kierunku rzeczywistości wirtualnej, silników gameingowych, eksperymentów z technologią 3D oraz problemu ucieleśnienia. Obecnie pracuję nad publikacją „A Rudimentary and Practical Treatise on Embodiment for Beginners”. Studiowałem na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jestem doktorem habilitowanym, pracuję na macierzystej uczelni – jestem adiunktem na Wydziale Sztuki Mediów, prowadzę autorską dyplomującą Pracownię 3D i Zdarzeń Wirtualnych na studiach magisterskich. Jestem stypendystą programu Młoda Polska (Narodowe Centrum Kultury), tutorem w programie Gaude Polonia (NCK), laureatem Grand Prix Szajna Multimedia Festival. Jestem twórcą interaktywnej adaptacji ostatniej powieści Jamesa Joyce’a „First We Feel Then We Fall” (współpraca z dr hab. Katarzyną Bazarnik, Uniwersytet Jagielloński), autorem gramatyki wizualnej w filmie Symfonia Fabryki Ursus w reż. Jaśminy Wójcik (nagroda Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej). Razem z Przemysławem Danowskim i Andreiem Isakovem tworzę kolektyw artystyczny specyfikujący i produkujący interaktywne doświadczenia VR (Bardo, Connexions, Lovestory). Staram się mieć profesjonalne skillsy, ale zachować świeże spojrzenie.Jakub Wróblewski

Jakub Wróblewski “:Renders”


Na ten moment tworzę tylko dla siebie. Bardzo staram się zmienić ten stan rzeczy i zacząć tworzyć profesjonalnie. Mam 21 lat, studiuję na Katowickiej ASP. Staram się aktywnie tworzyć w nowych mediach. Najbardziej interesuje mnie relacja światła z otoczeniem w działaniach instalacyjnych. Niemniej, staram się dobierać narzędzia, które najbardziej pasują do koncepcji, którą chcę przekazać. Dlatego też, chciałbym eksploatować każdą z odnóg intermedialnych działań, czego wynikiem jest np. praca, którą wysłałem na konkurs XPS Revolt.Kuba Stelmach

Kuba Stelmach “(nie)wolność”

Jestem absolwentem Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi na specjalizacji animacja i efekty specjalne. Wykładowcą w Pracowni Filmu Animowanego i Pracowni Animacji Lalkowej na Wydziale Sztuk Wizualnych ASP w Łodzi. Prowadzę również zajęcia z montażu filmowego i fotografii. Realizuję przedstawienia i widowiska teatralne z największymi scenami teatralnymi w Polsce i za granicą jako twórca projekcji teatralnych i multimediów (Teatr Wielki – Opera Narodowa i Teatr Narodowy w Warszawie, Teatr Dramatyczny w Warszawie, Teatr Polski we Wrocławiu, Teatr Wybrzeże, Teatr Muzyczny i Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Capitol, Teatr Nowy w Poznaniu, Teatr Żeromskiego w Kielcach, Teatr Współczesny we Wrocławiu, Teatr Szekspirowski w Gdańsku, Cameri Theatre of Tel Aviv, Festspielhaus Baden-Baden, Teatr Maryjski w Petersburgu). Pracuję z wybitnymi polskimi reżyserami (Paweł Miśkiewicz, Mariusz Treliński, Jan Englert) oraz twórcami teatralnymi młodego pokolenia: Antoniną Grzegorzewską, Cezarym Iberem, Kubą Kowalskim, Michałem Kotańskim, Beniaminem Marią Bukowskim i izraelską reżyserką Lilach Dekel-Avneri. (…) Realizuję filmy animowane, fabularne, dokumentalne, reklamowe oraz instalacje multimedialne. Działałem jako twórca wideo w ramach grupy Videopunkt. Jestem studentem studiów doktoranckich PWSFTviT. W swoich pracach łączę film i sztukę wideo z animacją i postprodukcją komputerową.Michał Jankowski

Michał Jankowski “Ritual”

Pomimo wielu desperackich prób nie potrafię poddać się jednoznacznej klasyfikacji, wobec czego w najprostszym ujęciu rzeczy określiłbym się Marzycielem. Od ponad dekady tworzę i produkuję muzykę, którą postrzegam jako najprawdziwszy rodzaj magii dostępny nam, śmiertelnikom, tutaj na ziemi. Ponadto, od ponad 8 lat działam jako CG Generalista, tj. zajmuję się wszelkimi aspektami artystycznymi dotyczącymi aktualnie opracowywanych projektów, począwszy od fazy konceptualnej po kompletny styl wypowiedzi wizualnej. Ostatnie 4 lata swojego życia spędziłem pracując w branży gier komputerowych.  Paweł Sikora

Paweł Sikora “Digital Ecstasy”

W kolejnej odsłonie pytań do cyfrowych twórców – uczestników konkursu, przyjrzymy się, czym są dla nich nowe technologie i gdzie szukają inspiracji dla swojej twórczości. 

Więcej z tej kategorii