Graficy 2d i 3d, fotograficy, motion designerzy, reżyserzy, montażyści, kompozytorzy, programiści, twórcy muzyki eksperymentalnej. Bibliotekarz, ilustratorka, eventowiec i skrzypaczka. Absolwenci szkół filmowych, uczelni artystycznych czy podyplomowych kursów grafiki, studenci, doktorzy, amatorzy i profesjonaliści. Kim są współcześni twórcy cyfrowi? Jakie pasje i zawody łączą?
Siłą konkursu XPS Revolt by Brodka była jego pełna otwartość. I kiedy piszemy “otwartość” absolutnie nie przesadzamy – swoje prace mogli nadsyłać zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy. Studenci i wykładowcy. Zawodowcy i pasjonaci. Przekrój zgłoszeń był tak zaskakujący, że postanowiliśmy zapytać, kim są wyróżnieni twórcy? Czy tworzenie w digitalu to dla nich pasja, czy zawód? Czy wiedzę i doświadczenie w nowych technologiach zdobywali sami, czy na studiach? Być może ich ścieżki okażą się dla Was inspirujące.
Jestem projektantką graficzną i ilustratorką z zamiłowaniem do kolażu. Absolwentką ASP we Wrocławiu na kierunku projektowanie graficzne. Aktualnie jestem związana z jedną z Wrocławskich firm z branży IT, po godzinach działam w https://dobrywidok.com/ zmieniając widoki Wrocławian i Wrocławianek. – Amanda Sala
Można powiedzieć, że jestem profesjonalnym twórcą treści digital. Na co dzień zajmuję się przygotowaniem warstwy wizualnej eventów. Zaczynając od projektu scen, poprzez druki, na animacjach i wideo kończąc (niestety nie w branży muzycznej). – Jacek Jefimiuk
Z zawodu jestem bibliotekarzem, amatorsko zajmuję się tworzeniem muzyki, tekstów i ruchomych obrazków. Działam solowo pod pseudonimem Uchylak oraz w duecie z wokalistą sludge’owego bandu O.D.R.A. jako Monument Zero (właśnie wydaliśmy własnym sumptem płytę na CD). – Łukasz Bejnar
Od bardzo wielu lat pasjonuję się sztuką, najbardziej interesuję się grafiką 3d, oprócz tego maluję obrazy, rysuję, a także tworzę muzykę eksperymentalną. Sztuka jest moim sposobem na życie, jednak uważam, że bardziej pasujące do mnie będzie określenie utalentowany amator. Jestem samoukiem, a grafiką interesuję się niemalże od mojego pierwszego zetknięcia z komputerem w roku 2000. Swoje pierwsze rysunki oraz grafikę przedstawiające postaci z bajek Disneya tworzyłem w paincie, używając myszki. Niesamowita ewolucja w rozwoju technologii, której byłem świadkiem, pozwala mi dzisiaj na wykonywanie skomplikowanych modeli, animacji i różnego rodzaju tekstur. W swojej twórczości odwołuję się do założeń leżących u podstaw sztuki nowoczesnej, a swoją wiedzę czerpię z internetu oraz tutoriali. – Kamil Wieczorek
Jestem profesjonalnym twórcą. Nagrodzonym przez najlepszą szkołę VFX w Hollywood, współtwórcą „Love Death and Robots” – seria zdobyła już 11 nagród Emmy. W zeszłym roku skonceptowałem piekło do teledysku Montero – LilnasX (zdobywca głównej nagrody MTV 2021). Jestem freelancerem zajmującym się głównie concept artem i prewizualizacją na potrzeby gier komputerowych, filmów i teledysków. Więcej na: www.rubinkowski.com – Marcin Rubinkowski
Powiedziałabym o sobie, że jestem zdecydowanie amatorką, zaczynam dopiero swoją ścieżkę dzielenia się moją twórczością, która przez dłuższy czas „leżała” ukryta przed innymi. Przez długi czas bałam się, że moja sztuka jest zbyt „dziwna” i będzie po prostu źle odebrana, ale w dobie ogromnego rozwoju NFT w USA, czuję, że niedługo i u nas ta „dziwna” twórczość będzie bardziej doceniana. W końcu zebrałam się na odwagę i w tym roku planuję publikować więcej prac i działać w tym obszarze. – Aleksandra Żółkowska
Profesjonalny twórca – skończyłem studia na kierunku Film Animowany na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Pracuję w „branży kreatywnej”, aczkolwiek ostatnio coraz bardziej odczuwam żal, że biorąc udział w projektach komercyjnych swoją energię twórczą wykorzystuję w kreacjach promujących różnego rodzaju produkty czy usługi i zostaje jej bardzo mało dla siebie i świata. Pracuję nad paroma projektami autorskimi, ale ostatnio mało czasu temu poświęcam.. Zazdroszczę tego twórcom amatorskim, którzy po pracy siadają przed instrumentem lub programem komputerowym i tworzą, aby odpocząć.. Dlatego też udział w konkursie jest fajną mobilizacją, żeby zrobić coś więcej / rzucić na swoją twórczość trochę inne światło. – Szymon Kabała
Jestem studentką czwartego roku grafiki. Wcześniej uczęszczałam do szkoły plastycznej o profilu projektowania graficznego. Mam za sobą wiele artystycznych doświadczeń. To jednak nie wystarcza mi, by czuć się pewnie w świecie tworzenia. Wiem, że jeszcze wielu rzeczy muszę się nauczyć. Nie uważam się ani za amatora, ani profesjonalistę. Lubię eksperymentować podczas tworzenia i to sprawia, że wciąż uczę się i doświadczam czegoś nowego. Moją ulubioną formą wypowiedzi jest łączenie mediów. Uwielbiam tworzyć manualnie. Przetwarzanie technik warsztatowych w programach graficznych stwarza bardzo szerokie pole do działania. Głównie skupiam się na tematach egzystencjalnych i metafizycznych. W tym momencie spełniam się artystycznie na różnych płaszczyznach. Działam w kolektywie artystycznym i tworzę na własną rękę. – Zuzanna Chęcińska
Animacją i motion designem zajmuję się już od wielu lat, aczkolwiek przy każdym nowym projekcie staram się wypływać na nieznane tereny i eksplorować nowe techniki, co pozwala mi czuć się zawsze jak student. Obecnie pracuję jako UI motion designer przy grze Cyberpunk 2077. – Mariusz Ślemp
Jestem artystą interdyscyplinarnym, reżyserem i operatorem. Zajmuję się video, filmem interaktywnym, narracją audiowizualną, teorią filmu, graficznymi strukturami narracyjnymi, działaniami immersyjnymi oraz projektami z nurtu art and science. Zakres moich poszukiwań jest szeroki, a strategia artystyczna opiera się na badaniu i poszerzaniu granic medium, którym aktualnie się zajmuję. Po roku 2017 moje zainteresowania oscylują w kierunku rzeczywistości wirtualnej, silników gameingowych, eksperymentów z technologią 3D oraz problemu ucieleśnienia. Obecnie pracuję nad publikacją „A Rudimentary and Practical Treatise on Embodiment for Beginners”. Studiowałem na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Jestem doktorem habilitowanym, pracuję na macierzystej uczelni – jestem adiunktem na Wydziale Sztuki Mediów, prowadzę autorską dyplomującą Pracownię 3D i Zdarzeń Wirtualnych na studiach magisterskich. Jestem stypendystą programu Młoda Polska (Narodowe Centrum Kultury), tutorem w programie Gaude Polonia (NCK), laureatem Grand Prix Szajna Multimedia Festival. Jestem twórcą interaktywnej adaptacji ostatniej powieści Jamesa Joyce’a „First We Feel Then We Fall” (współpraca z dr hab. Katarzyną Bazarnik, Uniwersytet Jagielloński), autorem gramatyki wizualnej w filmie Symfonia Fabryki Ursus w reż. Jaśminy Wójcik (nagroda Muzeum Sztuki Nowoczesnej i Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej). Razem z Przemysławem Danowskim i Andreiem Isakovem tworzę kolektyw artystyczny specyfikujący i produkujący interaktywne doświadczenia VR (Bardo, Connexions, Lovestory). Staram się mieć profesjonalne skillsy, ale zachować świeże spojrzenie. – Jakub Wróblewski
Na ten moment tworzę tylko dla siebie. Bardzo staram się zmienić ten stan rzeczy i zacząć tworzyć profesjonalnie. Mam 21 lat, studiuję na Katowickiej ASP. Staram się aktywnie tworzyć w nowych mediach. Najbardziej interesuje mnie relacja światła z otoczeniem w działaniach instalacyjnych. Niemniej, staram się dobierać narzędzia, które najbardziej pasują do koncepcji, którą chcę przekazać. Dlatego też, chciałbym eksploatować każdą z odnóg intermedialnych działań, czego wynikiem jest np. praca, którą wysłałem na konkurs XPS Revolt. – Kuba Stelmach
Jestem absolwentem Wydziału Operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi na specjalizacji animacja i efekty specjalne. Wykładowcą w Pracowni Filmu Animowanego i Pracowni Animacji Lalkowej na Wydziale Sztuk Wizualnych ASP w Łodzi. Prowadzę również zajęcia z montażu filmowego i fotografii. Realizuję przedstawienia i widowiska teatralne z największymi scenami teatralnymi w Polsce i za granicą jako twórca projekcji teatralnych i multimediów (Teatr Wielki – Opera Narodowa i Teatr Narodowy w Warszawie, Teatr Dramatyczny w Warszawie, Teatr Polski we Wrocławiu, Teatr Wybrzeże, Teatr Muzyczny i Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Capitol, Teatr Nowy w Poznaniu, Teatr Żeromskiego w Kielcach, Teatr Współczesny we Wrocławiu, Teatr Szekspirowski w Gdańsku, Cameri Theatre of Tel Aviv, Festspielhaus Baden-Baden, Teatr Maryjski w Petersburgu). Pracuję z wybitnymi polskimi reżyserami (Paweł Miśkiewicz, Mariusz Treliński, Jan Englert) oraz twórcami teatralnymi młodego pokolenia: Antoniną Grzegorzewską, Cezarym Iberem, Kubą Kowalskim, Michałem Kotańskim, Beniaminem Marią Bukowskim i izraelską reżyserką Lilach Dekel-Avneri. (…) Realizuję filmy animowane, fabularne, dokumentalne, reklamowe oraz instalacje multimedialne. Działałem jako twórca wideo w ramach grupy Videopunkt. Jestem studentem studiów doktoranckich PWSFTviT. W swoich pracach łączę film i sztukę wideo z animacją i postprodukcją komputerową. – Michał Jankowski
Pomimo wielu desperackich prób nie potrafię poddać się jednoznacznej klasyfikacji, wobec czego w najprostszym ujęciu rzeczy określiłbym się Marzycielem. Od ponad dekady tworzę i produkuję muzykę, którą postrzegam jako najprawdziwszy rodzaj magii dostępny nam, śmiertelnikom, tutaj na ziemi. Ponadto, od ponad 8 lat działam jako CG Generalista, tj. zajmuję się wszelkimi aspektami artystycznymi dotyczącymi aktualnie opracowywanych projektów, począwszy od fazy konceptualnej po kompletny styl wypowiedzi wizualnej. Ostatnie 4 lata swojego życia spędziłem pracując w branży gier komputerowych. – Paweł Sikora
W kolejnej odsłonie pytań do cyfrowych twórców – uczestników konkursu, przyjrzymy się, czym są dla nich nowe technologie i gdzie szukają inspiracji dla swojej twórczości.