Jak alarmują ekolodzy, jeśli światowe trendy związane z zanieczyszczaniem środowiska się utrzymają, do roku 2050 w morzach i oceanach będzie więcej plastiku niż ryb. Oczywiście, to tylko jeden z aspektów rozkręconego konsumpcjonizmu, kiepskiej jakości, tanich wytworów charakterystycznych dla współczesnego kapitalizmu czy wieloletniego braku odpowiedzialności wielkich koncernów za środowisko. Marki podejmują coraz więcej mniejszych i większych kroków, aby ograniczyć agresywną eksploatację środowiska naturalnego. Nowe technologie mają tu ogromne pole do popisu.
Idea zrównoważonego rozwoju, nie poparta konkretnymi rozwiązaniami, jest pustym sloganem. Wiedzą to odpowiedzialne marki i firmy, które podejmują szereg działań mających na celu zmniejszenie negatywnego wpływu człowieka na środowisko. A obszarów do „zaopiekowania się” jest naprawdę dużo.
Spróbujmy zatem przedstawić kilka z nich na przykładzie firmy Dell, która działa w swoich strefach wpływów – od dostawców, przez działania operacyjne, po klientów i nie tylko — aby pomóc w redukcji emisji gazów cieplarnianych i dążyć do zerowej ilości odpadów oraz korzystać z zasobów w odpowiedzialny sposób.
E-odpady – każdy z nas zużywa ich rocznie aż 7 kg
Rozwiązanie problemu e-odpadów wymaga globalnej współpracy całej branży, zaangażowania klientów, partnerów, a nawet prywatnych osób. Tylko w 2019 roku świat wytworzył aż 53,6 mln ton e-odpadów, co daje średnio ponad 7 kg na każdego człowieka.
Zaledwie 17,4% tych e-odpadów zostało formalnie zebranych i poddanych recyklingowi. Niewłaściwe zarządzanie e-odpadami przyczynia się do globalnego ocieplenia. Jeśli materiały zawarte w e-odpadach nie są poddawane recyklingowi, nie można ich ponownie wykorzystać i zmniejszyć emisji gazów cieplarnianych, będących następstwem wydobycia i rafinacji surowców pierwotnych.
Stąd ambitny, ale realny plan takich firm jak Dell Technologies, by osiągnąć zerową emisję netto dwutlenku węgla do 2050 r. Drugie zobowiązanie Dell dotyczy ponownego użycia lub recyklingu jednego produktu na każdy nowo wyprodukowany do 2030 r. Ponadto 50% surowców w produktach firmy ma pochodzić z recyklingu lub materiałów odnawialnych, a opakowania mają się z nich składać w 100% – co dzieje się częściowo już teraz, w 2022 roku.
Opakowania z odpadów
Wyjątkowa pod każdym względem – technologii, innowacji, parametrów, designu – linia Dell XPS wyjątkowo podchodzi też do kwestii troski o środowisko naturalne. Jakość i renoma laptopa super premium zobowiązują. Marce Dell szczególnie zależy na tym, aby użytkownik kupujący nie tani w końcu sprzęt z linii XPS, miał poczucie, że realnie przyczynia się do poprawy kondycji naszej planety. Producent skoncentrował się na wymagającym szczególnej troski obszarze – zanieczyszczeniu mórz i oceanów. Chcąc ograniczyć produkcję plastiku, a jednocześnie wykorzystać ten, który już zalega na wybrzeżach w postaci śmieci, opakowania laptopów z serii Dell XPS powstają poprzez recykling plastikowych odpadów zanieczyszczających morza i oceany.
Ramki modeli XPS 13 oraz XPS 13 2w1 wykonane są z niskowęglowego aluminium i produkowane z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii zasilanych wodą, co zapewnia zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 70% w porównaniu z aluminiowymi ramkami produkowanymi w tradycyjnych zakładach zasilanych węglem. Modele XPS 13 i XPS 13 2w1 zarejestrowano w złotej kategorii w narzędziu EPEAT i obydwa są wysyłane w opakowaniach wykonanych w 100% z materiałów odnawialnych albo podlegających recyklingowi.
Gospodarka cyrkularna, czyli naprawiaj, nie wyrzucaj
Gospodarka cyrkularna polega na tym, żeby w jak najmniejszym stopniu wprowadzać w obieg nowe rzeczy. Stawia na wykorzystywanie istniejących materiałów i zasobów. W świecie, w którym wszystko do tej pory nastawione było na taniość i ilość, to ważne postulaty i praktyki dotyczące zarówno jakości nowych sprzętów – aby służyły jak najdłużej, jak i efektywnego serwisu urządzeń już istniejących.
Program Dell Trade In umożliwia wymianę każdego spełniającego kryteria kwalifikacyjne urządzenia elektronicznego (marki Dell i innych marek) na kredyt do wykorzystania przy kolejnym zakupie na stronie www. Początkowo program dotyczył tylko Stanów Zjednoczonych, ale będzie on wprowadzany sukcesywnie w kolejnych krajach. Dell oferuje ponadto już w 36 krajach usługę odzyskiwania zasobów i zarządza logistyką odbioru sprzętu różnych marek. Po skasowaniu danych sprzedaje sprzęt i zwraca uzyskane środki klientowi albo poddaje sprzęt recyklingowi. Cały ten proces można śledzić za pośrednictwem portalu TechDirect.
Poprzez globalną strategię odbioru i recyklingu, Dell odkrywa nowe sposoby ponownego wykorzystania i recyklingu materiału, który odzyskuje. Te wysiłki mają pozytywny wpływ poprzez wydłużenie żywotności sprzętów i części, dłużej wykorzystując je w obiegu. Umożliwiają zrównoważoną produkcję, która wydłuża użytkowanie, zamiast wytwarzać nowe odpady.
Warto pamiętać, że wszystkie laptopy Dell posiadają aplikację Support Assist, która aktywuje się po włączeniu przycisku Start, utrzymuje komputer w idealnej kondycji i na maksymalnym poziomie swoich kluczowych parametrów. Założeniem tej aplikacji jest to, że posiadacz laptopa Dell może być pewny, że jego sprzęt będzie każdego dnia działał tak, jakby został wyjęty prosto z pudełka. Funkcja ta plus najwyższej jakości wsparcie serwisowe Dell i przedłużona gwarancja producenta powodują, że wybierając sprzęt tej marki mamy pewność, że będzie on nam służył długie lata.