Artysta i własność twórcza w przestrzeni Web 3.0 – Aga Samitowska

Powered by

Czym jest Web 3.0 i jak odróżnić go od internetu „poprzednich generacji”. Jakie możliwości rysuje przed twórcami sieć, której ideą jest zdecentralizowanie i egalitarność? W kolejnym odcinku Projektowania 2.0 Aga Samitowska z whocares.media spróbuje przybliżyć temat, o którym mówi wielu, jednak bardzo niewielu z nich potrafi jasno go wytłumaczyć.

Przyszedł czas by w ramach naszego cyklu odczarować zagadnienie internetu przyszłości i szerzej omówić takie zjawiska jak Web 3.0, tokeny i NFT’eki. Gościem Marty Kowalskiej jest Aga Samitowska, przez wiele lat związana z biznesem muzycznym i wytwórnią Kayax, gdzie między innymi była managerką Brodki.

Pasjonatka nowych technologii, researcherka projektów blockchainowych. Obecnie rozwija swoją działalność konsultingową w ramach whocares.media i wspiera instytucje oraz firmy z branż kreatywnych oraz innowacyjne startupy w badaniu i rozwoju obszarów Web3.

Połączenie tych dwóch światów – muzycznego i artystycznego z nowymi technologiami i blockchainem daje Adze unikalne spojrzenie na możliwości i wyzwania jakie rysują się przed artystą w przestrzeni Web 3.0.

Jak ocenia Aga znajdujemy się na samym początku przejścia między Web 3.0 a Web 2.0, chociaż trzeba zaznaczyć, że jednoznaczne rozróżnienie tych bytów nie jest możliwe. To etap wręcz prenatalny i zupełnie nie wiadomo, w którą stronę przebiegnie proces.

Początki zjawiska sięgają grupy pasjonatów, tworzących idee, potem protokoły, regulacje i ustalenia, ale w opinii Agi za jaskółkę zmiany można uznać pojawianie się większych graczy i modeli biznesowych a w późniejszym etapie także marek i działań marketingowych. Aktualnie jesteśmy świadkami tego momentu. Ważnym elementem idei Web 3.0 jest podejście wolnościowe i demokratyczne. Chęć zburzenia piramidy autorytetów i hegemoni wielkich gigantów technologicznych, tak by internet stał się przestrzenią dostępną dla wszystkich, za darmo, z jak najmniejszą ilością pośredników.

Czym zatem ta przestrzeń jest lub może być dla początkującego twórcy? Jak podkreśla Aga, wszystkie zjawiska wokół Web 3.0 w kontekście młodych artystów to miejsce, gdzie postrzega się największą wartość. Twórca za pośrednictwem tokenów zaprasza użytkowników do współtworzenia swoich projektów.

Dobrym miejscem startu dla muzyków jest na przykład platforma Sound.xyz. Artyści, którzy chcieliby poeksperymentować w tej przestrzeni mogą zaoferować NFT’eka czyli unikalny token do swojego utworu muzycznego i zacząć gromadzić społeczność osób, które chciałyby wspierać jego twórczość.

Jakie motywacje popychają ludzi do wspierania wybranych twórców? Jak wyjaśnia Aga, często to potrzeba, znana od stuleci, bycia mecenasem sztuki. Dzięki tokenom ludzie mogą czuć satysfakcję, że jako pierwsi wspierali artystę, który później okazał się podbić światowy rynek.

Co podkreśla Aga, dla twórców muzycznych blockchain jest głównie o nowym sposobie crowdfoundingu. Muzycy liczą na to, że może pojawić się nowy sposób rozliczania tantiem i tworzenia społeczności.

Web 3.0 wprowadza też zmianę postrzegania relacji twórca – odbiorca twórczości. Do tej pory fan mógł śledzić muzyka w social media, a jeśli czuł taką potrzebę, mógł wchodzić z nim w interakcję w postaci komentarza. Teraz może wejść w rolę współtwórcy, który otrzymuje szansę by współdecydować o kolejnych poczynaniach.

Pozostając w temacie współtworzenia i decydowania, Aga przytacza ciekawą inicjatywę Socios.com. Za pośrednictwem portalu kluby piłkarskie emitują tokeny dla swoich fanów. Właściciele takich tokenów dostają prawo głosu w wybranych kwestiach dotyczących klubu, jak na przykład: jaka piosenka zostanie zagrana podczas przerwy, czy jak będą wyglądały trybuny. Jak wspomina Aga, takich inicjatyw pojawia się coraz więcej.

Poruszający przykład zastosowania NFT wiąże się z wybuchem pełnoskalowej wojny w Ukrainie. W ramach projektu Museum of the War stworzono kolekcję NFT a dochód z ich sprzedaży został przeznaczony na wsparcie Ukrainy.

Czym może stać się Web 3.0 w kontekście marek i działań marketingowych? Rozwiązanie Web 3.0 daje szansę na nowy, ciekawy sposób budowania relacji z konsumentem. Można zbudować zupełnie niecodzienny program lojalnościowy, dzięki któremu odbiorca może uczestniczyć w wirtualnych doświadczeniach tworzonych przez markę. Wśród inicjatyw dużych marek, które Aga poleca uwadze znajdują się działania Nike i Adidasa.

Jeżeli chcesz mocniej wejść w temat, koniecznie wysłuchaj tej pasjonującej rozmowy.
A jeśli poczujesz silniejszy pociąg do tematu Web 3.0 koniecznie zajrzyj na Open Sea i NFT Now i posłuchaj podcastu Adama Levy’iego.

Wywiadu w formie podcastu posłuchasz też na Spotify

Więcej z tej kategorii