Projektowanie 2.0 to zupełnie nowy cykl rozmów z wyjątkowymi twórcami na temat ich pracy, szukania inspiracji i roli technologii w projektowaniu. Pierwszy wywiad z Przemkiem Dzienisem, utalentowanym fotografem, cenionym reżyserem i artystą przeprowadziła Marta Kowalska.
Z ogromną radością i dumą otwieramy nową serię rozmów pod nazwą Projektowanie 2.0. Zapraszamy do nich cenionych i wyjątkowo ciekawych twórców, którzy zdradzą nam tajniki swojej działalności, wskażą jakich narzędzi używają i gdzie szukają inspiracji oraz jaką rolę w ich pracy odgrywa technologia. W każdym odcinku poruszymy inny aspekt projektowania. Zaproszony gość opowie o dziedzinie, w której się porusza i roli technologii w jej rozwoju. Rozmowy przeprowadza pasjonatka nowych trendów, zakochana w technologii dziennikarka Marta Kowalska. Wspólnie z zaproszonymi gośćmi będzie zastanawiać się nad przyszłością jaką rysuje digitalowy świat oraz wyzwaniami przed jakimi staje współczesny projektant i twórca.
Do premierowego odcinka zaprosiliśmy znakomitego twórcę Przemka Dzienisa. Ten ceniony fotograf, artysta i reżyser tworzy proste, minimalistyczne prace, które charakteryzuje kunszt i dbałość o najmniejszy szczegół. Ukończył Państwową Szkołę Teatralną i Filmową w Łodzi. Jego fotografie i instalacje były prezentowane w galeriach największych polskich i europejskich miast. Jako reżyser wchodzi w skład Papaya Rooster realizując projekty dla czołowych marek. Współtworzył klipy odznaczające się świeżością i odwagą, które doceniano na festiwalach w kraju i za granicą m.in. Game Changer Brodki nagrodzony podczas Berlin Music Video Award oraz Fryderykiem za Teledysk Roku.
W cyklu Projektowanie 2.0 Przemek podzielił się swoją refleksją na temat zmian jakie zachodzą w zawodzie fotografa i reżysera, swoją drogą jaką przeszedł od obrazu statycznego do ruchomego tworząc filmy. Wspólnie z Martą próbują odpowiedzieć na pytanie jak będzie wyglądał proces twórczy w metawearsie oraz czy w przyszłości twórca będzie jeszcze wytwarzał prace materialne czy tylko cyfrowe.
Od fotografii po reżyserię
Przemek Dzienis swoją profesjonalną karierę ze sztuką wizualną zaczynał od fotografii. Jak sam wskazuje, wysoka sprawczość i kontrola fotografa nad procesem oraz efektem końcowym były tym co skłoniło go do wyboru tej formy wyrazu.
„Fotografia to medium, w którym ludzie dobrze się czują sami”– podkreśla Dzienis.
W miarę nabywania pewności siebie jako twórca oraz rozwijania się, artysta sięgnął do reżyserii jako kolejnej formy swojego twórczego wyrazu.
Jak sam podkreśla, ta droga wydała mu się wręcz intuicyjna.
„Będąc fotografem i tak cały czas reżyserujesz osobę przed obiektywem czy reżyserujesz sytuację przed obiektywem”. Natomiast ruchomy obraz jakim jest film to także forma, w której reżyser tworzy rzeczywistość i przedstawia ją widzowi pod odpowiednim kątem.
Czy zatem jego zdaniem rola fotografa bardzo różni się od roli reżysera? Przemek podkreśla, że dużo większy ciężar i odpowiedzialność za produkcję i wieloosobowy sztab współpracowników leży po stronie reżyserii. Dodatkową trudnością jego zdaniem jest fakt, że efekt końcowy pracy reżysera jest składową wielu, czasami skomplikowanych czynników oraz pracy innych ludzi. Podczas gdy plan fotograficzny angażuje znacznie mniej osób, a finalne dzieło w przeważającej mierze zależy od wizji i pracy samego fotografa.
Jakie zatem trendy w sztuce wizualnej można zauważyć w ostatnich latach? Na pewno digital error, szum i trend na niedopracowane formy jest mocno widoczny
w pracach wielu twórców. Jednak to co podkreśla Dzienis to fakt, że język wizualny, który aktualnie dominuje w sztuce lubi się powtarzać i zataczać koło.
Czy warto jednak podążać za tymi zmianami czy jednak pozostawać w estetyce, która przemawia do twórcy? Czy technologia, która coraz bardziej „odfizycznia” codzienne funkcjonowanie człowieka ma również wpływ na twórcę? W jakich aspektach technologia przegra i niezbędna będzie wprawiona w sztuce ręka twórcy? Wyczerpujące odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w pasjonującej rozmowie.
Już wkrótce kolejny twórca, tym razem zajmujący się streetwearem, opowie o tajnikach swojej pracy. Rozmowy Projektowanie 2.0 są dostępne również w formie podcastu na Spotify: